nuffnang ads

Saturday, 6 July 2013

Insomnia kami suami isteri

INSOMNIA meningikut wikipedia bermakna kesulitan berulang untuk tidur atau mempertahankan waktu tidur walaupun ada kesempatan untuk itu. Gejala tersebut biasanya diikuti gangguan fungsional ketika bangun.
Insomnia sering disebabkan oleh adanya suatu penyakit atau akibat adanya permasalahan psikologis. Dalam hal ini, bantuan medik atau psikologis akan diperlukan. Salah satu terapi psikologis yang efektif menangani insomnia adalah terapi kognitif. Dalam terapi tersebut, seorang pesakit diajari untuk memperbaiki kebiasaan tidur dan menghilangkan asumsi yang kontra-produktif mengenai tidur.
Banyak penderita insomnia tergantung pada ubat tidur dan ubat penenang lainnya untuk bisa beristirahat. Semua ubat memiliki potensi untuk menyebabkan ketergantungan psikologi berupa anggapan bahwa mereka tidak dapat tidur tanpa ubat tersebut.
ohhh , tidak ?? adakah kami suami isterim mempunyai penyakit nie ?? ini disebabkan kami masih muda . Hidup dengan internet je . mana tak insomnianya .. En Suami dengan game RAGNAROKnya dan aku dengan BLOG / FESBUK dan itu ini macam . Kitowg memang dah terbiasa tido lambat. Disebabkan sukar untuk lelapkan mata kami telah mengalami kekurang berat badan . Kami jugak mempunyai hobi iaitu makan pada waktu malam . Bila malam je , perot macam-macam nak makan. Aduhaii , risau je ada penyakit lain . 

Fakta mengatakan bahawa menutup lampu dan pejamkan mata boleh menyebabkan mata akan terlelap dengan sendiri tapi itu tidak mendatangkan hasil kepada kami kerana mulut kami akan mula bercerita sepanjang malam dan kadang-kadang hingga terlelap .

Penyakit ni amat menyeksakan . Saya perlu menjadi normal balik !!

No comments:

Post a comment